"सोचें दा सरलाऽ" मेरी नजरी च
डॉ . चंचल भसीन
डोगरी साहित्य च कुंडलियेँ दा पैह्ला संग्रैह् लिखने दा श्रेय 'पूर्ण चंद बडगोत्रा' होरें गी जंदा ऎ जिँदे सोचे दा सरलाऽ संग्रैह् च कोतरा सौ (101) कुंडलियां न जेह्ड़ियां समाजै दे हर विशेँ गी छूंह्दियाँ न।
लगदा ऎ जे बडगोत्रा' होरें अपने सभनेँ तजरबेँ गी एक लड़ी च परोइयै पाठकेँ आस्तै एह् सौगात पेश कीती दी ऎ।संग्रैह् दे शीर्शक
थमां गै लगदा ऎ जे सोचां कवि दे अंदर इ'यां सरलाऽ दियां हियां, जि'यां कोई जख्म जिसलै पाक्कू कन्नै भरोची
जंदा ऎ तां ओह् टकाई नेईं लैन दिँदा जिसलै तगर ओह्दा लाज नेईँ कीता जा। इ'यां गै लगदा कवि दे मनै च सुरकने आह्ले दुक्ख-सुक्ख
जेह्डे उ'नेँ भोगे-भाले दे न ओह् तजरबेँ, ओह्दी सोचेँ च सरलाऽ दे हे। जेह्डे उ'नेँ कुंडलियेँ दे राहेँ पाठकेँ सामने
पुजाई दित्ते न।कोई बी ऎसा विशे नेईँ ऎ जेह्दी नब्ज कवि ने नेईँ पकड़ी दी ऎ। कुंडलियेँ
दा विशे ऊ'आं ते उपदेशात्मक होँदा ऎ पर इस संग्रैह् च असेँ गी सभनेँ विशेँ कन्नै सरबन्धत
कुंडलियां मिलदियां न, जि'यां समाजक, राजनीतिक, वनस्पतियेँ, पक्खरू-पखेरूयेँ, रूत्तेँ-ब्हारेँ,
पर्व-ध्यारेँ आदि। इंदेँ थमां पैह्ले बी किश कवियेँ इस विधा च हत्थ अजमाए दे न पर
कुसै बी कवि दा कुंडलियेँ दा संग्रैह् पाठकेँ तगर नेईँ पुज्जा। टामीँ-टामियां कुंडलियां
अजेँ बी छपदियां रौह्दियां न।
'पूर्ण चंद बडगोत्रा' होरें अपने सोचे
दा सरलाऽ संग्रैह् दी पैह्ली कंडली उस परमात्मा गी समर्पित
कीती दी ऎ जेह्ड़ा सभनेँ दा पालन करदा ऎ जिसदे इशारे बिजन स्रिश्टी दा एक पता बी
नेईँ हिलदा ते नां गै कोई शैह् ओह्दी इजाजत दे बगैर जीऽ सकदी ऎ। जेह्डे उस गी
सिमरदे न उंदे घर अरबां-खरबां रौँह्दियां न। जि'यां:-
सब्भै
अक्खी मूंदरी, नित्त भजन भगवान,
मनै
बसाई मूरती, रज्जी दर्शन पा'न।
रज्जी
दर्शन पा'न, प्रभु दे चौह्ने कूटेँ,
भात-सभांते फुल्ल, अमर-फल लडके बूह्टेँ।
अमरत तुल्ले नीर, बगै दे सज्जै-खब्बै,
सब ओह्दे परमान, नुआंदे सिर तां सब्भै।
(सफा-1)
इ'यां गै कवि इक होर कुंडली च आक्खदा ऎ जे माह्नू सारी उमर चूं-चलाकी करदा
ऎ पर पापेँ दा चेता जिसलै सरलांदा ऎ तां उसदा इस दुनिया च जीना मुश्कल होई जंदा ऎ।
ओह् मंदरेँ-मसीतेँ च बत्हेरी पूजा-पाठ करदा ऎ पर ओह्दी कोई पेश नेईँ चलदी। फ्ही ओह्दे
पापेँ दा नबेडा उसलै गै होँदा जिसलै ओह् पापेँ दा फल भोगी लैँदा ऎ।जि'यां:-
पापेँ दा चेता जदूं, सोचेँ च सरलाऽ,
खंदा रुक्की-रुक्कियै, बनी जा पच्छोता,
बनी जा पच्छोता, दान तां करै
बत्हेरे,
बाले मंदर जोत, शिवेँ दे स'ञ-सवेरे।
नांऽ दिया सिलां-लुआऽ, पराह्चित संतापेँ
दा,
पच्छोताऽ पर मिटै, भोगियै फल पापेँ दा।
(सफा-17)
इंसान
अज्ज दे दौर च इन्ना मतलबी होई गेदा ऎ जे उसी कुसै कन्नै बी हिरख नेईँ ऎ। इक्कै
घरै दे जीवेँ कन्नै बी धोखा, छल-कपट करने थमां पिच्छेँ नेईँ रौँह्दा। ओह् सब्भ
रिश्ते-नातेँ गी भुल्लियै रिश्ते च फिक्क पाई लैँदा ऎ। जि'यां:-
इक्क घरै दे जीव फ्ही, बक्क-बक्खरी सार,
रौँह्दे थूरे-ईँगरे, बुद्धिमान-गुआर।
बुद्धिमान-गुआर, भुलाइयै हानी-लाभ,
करन निरंतर हेर, पूरने बिसले ख्वाव।
ऎवेँ समां मुहान, पा'न रिश्ते च फिक्क ,
सब्भै होन खुआर,बारि-बारि इक्क-इक्क।
(सफा-37)
इस भ्रश्ट समाजै पर कवि ने व्यंग कीते दा ऎ जे
कोई बी हक्क जां इंसाफ अड़े बगैर नेईँ मिली सकदा। दफ्तरेँ च होने आह्ली लोकेँ कन्नै
बदसलूकी दी अकासी कुंडलियेँ च कीती दी ऎ जे लोकेँ दियां फाइलां विजन वजह गै दबाई
दित्ती जंदियां न जद् तगर उंदी तली पर मूहं दखाई नेईँ दित्ती जंदी तद् तगर उंदा
कम्म नेईँ उस्सरी सकदा।
काज निँ सौरै अडे बिन, नां गै बद्धै-बास,
होऎ भाएं आम ओ, भाए कोई खास,
भाए कोई खास, दडी जा 'फायल' गुट्ठा,
निकलै कदेँ निँ बाहर, बिला-शक लडकै पुट्ठा
पवै डं'बनी तली, जां मूहं दखाई रवाज,
लैन खूसियै लग्ग, होऎ ना होऎ काज।
(सफा-13)
'बडगोत्रा'
हुंदा मन्नना ऎ जे जो ईमानदारी दी खन्नी-लप्पर च संदोख-अनन्द ऎ। ओह् रिश्वतखोरी दे
गडूछेँ च नेईँ ऎ। धोखेघडी कन्नै कठेरी दी दौलत पचदी नेईँ ऎ। एह् इक-न-इक ध्याडेँ सूद
समेत ज़रूर गै चकानी पौंदी ऎ। ओह् चाहे जिस रूपै च मर्जी होग। इस करियै खन्नी-लप्पर च गै जकीन करना चाहिदा ऎ:-
खन्नी-लप्पर खाइयै, मान तरक्कडी
जोख,
रिश्वत जैह्र
बरोबरी, बार-बार एह् घोख।
बार-बार
एह् घोख, निँ पचदी औतर जानी,
एक
दिन पवै ज़रूर, सने सूद परतानी।
सिक्खमत
अनमोल, अज्ज लै गंढी बन्नी,
आदर-मान
बस्स, खाइयै लप्पर-खन्नी।
( सफा-21 )
विज्ञानक
जुगै च आदमी इन्ना सोह्ल ते आलसी होई गेदा ऎ जेह्डा कम्म पैह्ले हत्थै कन्नै करदा हा
उ'ऎ हुन एक बटन दबाने कन्नै होई जंदा ऎ। ओह्दे कोल समेँ दी बडी थोढ होई गेदी ऎ जि'नेँ
रिश्तेँ गी अपने दुक्खै-सुक्खै दे दुखडे चिट्ठी-तारेँ राहेँ खोल्लियै बखान करदा हा,
उ'ऎ हून टैलीफून राहेँ व्यक्त करदा ऎ जेह्डा उब्भी हून चलामेँ होई गेदे न।टैलीफून ने
बी बोजेँ च जगाड बनाई लेदी ऎ जित्थै बी बैठे दा होँदा ऎ माह्नू, उत्थै गै उसी चंगा
माडा सनेहा मिली जंदा ऎ:-
तज्जे चिट्ठी-तार, खत, सेपे टेलीफून,
कल्लै तक हे बैठमेँ, चले चलामेँ हून।
चले
चलामेँ हून, फि'रन सब छाती लाई
खबर
घरै दी देन, भरी सभा इच्च, जाई,
लिखी
सनेह् बी देन, सदा हुकमै दे बज्जे,
बटन
दबाने सैह्ल कश्ट, लिखने दे तज्जे।
( सफा-42 )
इत्थूं
तगर जे कलजुगै च माह्नू दी मत गै मारन गेदी ऎ कवि आक्खदा ऎ जे माह्नू भलखोई जन गेदा
ऎ। उसनै गौ सेवा छोडियै ते कुत्तेँ दी टैह्ल सेवा शुरू करी लेदी ऎ। अज्ज गमां भुक्खियां
मरां दियां न ते कुत्ते बिस्कुटां खाऽ दे न। जि'यां:-
लखदे
गे भलखोई न, कलयुगियेँ इंसान,
गौ सेवा
गी तज्जियै, कुत्तेँ टैह्ल कमान।
कुत्तेँ
टैह्ल कमान, बिस्कुटां, मास खलाई,
ग्हांदे
फ्ही वे-गुरे, दुआर पराए जाई।
गमां
भुक्खियां सुढन, रूग्ग भर भोऎ उगदे,
अमरत
तुल्ला दुद्ध, पीऎ भुल्ली गे लगद।
( सफा-61 )
कवि ने इस कुंडलियेँ दे संग्रैह् च
बे-जुबान पशु-पैँछियेँ दी बी पैरबी कीती दी ऎ जे बोल्ली नेईँ सकदे ते इंसान इंदा
नजायज फैदा लैँदा ऎ।कीजे एह् कुसैगी अपना दुक्ख नेईँ सनाई सकदे। इसकरी जिसलै माह्नू
दा जरम-ध्याड़ा जां कोई होर शुभ-कारज होँदा ऎ। उसलै इ'नेँ पशु-पैँछियेँ दी कुर्बानी दिंदे न। कुक्कड ते
बक्करे इस करी निम्मोझान होई जंदे न कीजे उंदा कुर्कन होने दा ध्याड़ा आई जंदा ऎ पर
लोक खाइयै इक-दूएं गी मबारखवाद दिँदे न:-
जरम-ध्याड़ा माह्नू दा, होन पशु
कुर्बान,
बकरे भाऽ दा न्हेर पे, कुक्कड निम्मोझान।
कुक्कड
निम्मोझान, सुनेँ निँ कोई फर्याद,
बडे सुआदे खान, फ्ही देन मबारकवाद।
कुक्कड-बकरेँ सोग, जां उंदा मरन-ध्याड़ा,
जदूं-जदूं बी अवै, माह्नू दा जन्म-ध्याड़ा।
( सफा-60
)
कवि गी डुग्गर बसनीक होने दा फक्र ऎ। ओह् अपने डुग्गर देसै पर जान-कुर्बान करी
देना चांह्दा ऎ। ओह्दा मन्नना ऎ जे जान कुर्बान करियै बी इस देसै दा कर्ज नेईँ
तोआरेआ जाई सकदा ऎ।
डुग्गर दा बसनीक औँ, डुग्गर मेरी जान,
म्हान ऎ मीँ, होने दा, डुग्गर दी संतान।
डुग्गर
दी संतान, मिगी थ्होई ऎ पंछान,
करा जिंद कुर्बान, बी नेईँ, उल्लै सहान।
औँ जारेँ
दा जार, बैरियै ते अति उग्गर,
नेहा
होर निँ थाह्र, जनेहा मेरा डुग्गर।
( सफा-36 )
खीरै च इ'यै आक्खेआ जाई सकदा ऎ जे एह् कुंडलियेँ दे संग्रैह् भाशा दी द्रिश्टी कन्नै बी सराह्नेजोग ऎ
ते इस पोथी दा डोगरी साहित्य च सुआगत ऎ।
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Dr.
Chanchal Bhasin
Lecturer
Dogri
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