Tuesday, June 11, 2013

"हाशिये पर" उपन्यास च वर्ग-संघर्श- डॉ . चंचल भसीन


                                         "हाशिये पर" उपन्यास च वर्ग-संघर्श
                       
                                                  डॉ . चंचल भसीन
      डोगरी साहित्य लगातार अपनी गैँ अगडी बधांदा जा करदा ऎ जित्थै पराने साहित्यकारेँ दी सोच ते तजरबे न उत्थै गै नमीँ पीढी दे लखारी बी अपनी का'न्नी गी आधुनिकता दी सोच कन्नै पुखता करदे आवा दे न। जिस कन्नै डोगरी साहित्य दी हर इक विधा च लगातार इजाफा होआ दा ऎ।
     सन् 2010 ई. च डोगरी लेखन दे सखेतरू ते तजरबेँ दे गूढे दे नौजुआन लखारी शैलेन्द्र सिँह हुंदा "हाशिये पर" 161सफेँ दा पैह्ले प्रकाशत उपन्यास, जेह्डा डोगरी साहित्य दी उपन्यास विधा च आई रलेआ। एह् एक समाजक-यर्थाथवादी उपन्यास ऎ जेह्डा अज्ज दे समाजै दी नशानदेही करदा ऎ।उपन्यासकार दा बशक्क प्रकाशत रूपै च औह्ने आह्ला पैह्ला उपन्यास ऎ पर पढियै नेईँ लगदा जे एह् इंदी पैह्ली कृति ऎ। इस उपन्यास दा कथानक सशक्त ते अज्जै दे समाजै च लोकेँ कन्नै होने आह्ली बेन्याई ते ओह् परोआर जेह्डा रोज-मर्रा दी जिँदगी च संघर्श करियै बी द'ऊं बेल्लेँ दी रूट्टी दा जुगाड नेईँ करी सकदा, जेह्डा ध्याडी च सौ बारी जींदा ते मरदा ऎ। उसदी जीवनै दी गड्डी दी ओह् गति नेईँ मिलदी जे ओह् कम्म करियै चैन कन्नै सेई सकै। ओह् हर बेल्लै इस्सै सोच च पेआ रौह्न्दा ऎ जे हून ते मेह्नत करियै खाई लेई ऎ, अगले पैह्‍र बी उस्सी नसीब होई सकग? "हाशिये पर" उपन्यास दा एह् परोआर मेह्नत ते सभने थमां मती करदा ऎ पर उसगी उसदी मेह्नत दा मेह्नताना इ'न्ना नेईँ मिलदा जे ओह् अपनी गुजर-बसर ठीक चाल्ली करी सकै।
        उपन्यासै दे नायक मदन च'ऊं ञ्‍यांनेँ दा बब्ब ऎ जेह्दे दो जागत ( काम्बा/ कमल, लौह्कू ) ते दो धीआं      ( कमलेश ते उषा ) न। ओह् परोआर दी पालमा दरेआ थमां सोहा-सेआल मच्छियां फडिये करदा ऎ।पर, अपनी इस कमाई कन्नै ओह्दे घरै दा गुजारा बडा गै मुश्कल होँदा ऎ जिसगी पूरने आस्तै ओह् कदेँ मिस्त्रियेँ कन्नै बी ध्याडियां लाई लैँदा ऎ। मदन दी त्रीमत कान्ता बी हर बेल्लै उसदा साथ छाए आह्ला लेखा दिँदी ऎ। कोई बी परोआरै पर जिसलै औक्खी-भारी बनी औँदी ऎ तां उ'नेँगी तत्ती ब्हा नेईँ लग्गन दिँदी ऎ। पर उसदी माली हालत फ्ही नेईँ सुधरदी। सरकार आसेआ बी गरीब-गुरबेँ लेई बथ्हेरियां स्कीमां अमल च आंदियां जंदियां न पर, एह् योजनां लागू होने थमां उ'नेँ आम माह्नू तगर नेईँ पुज्जदा ऎ। इसदा फैदा उ'नेँ लोकेँ दी गै थ्होँदा ऎ जेह्डे चत्तर-चनार न। इ'यां गै कच्चे कोठे आह्लेँ लोकेँ गी पक्के कमरे पाने आस्तै चैक मिलने होँदे न। मदन इस्सै हिक्खी सभने थमां पैह्ले उस थाह्‍र पर बे'ई जंदा ऎ कुश्बा बाद च भीड होई जानी ऎ ते उसी जगाऽ नेईँ मिलन लगी।जिसलै चैक मिलना शुरू होँदे न ते सभनेँ दे नां बारो-बारी लैते जंदे न। पर मदन दा नां उस च नेईँ बोलदे। चैक उ'नेँ लोकेँ गी बी मिली जंदे न जेह्डे इसदे हक्कदार नेईँ हे।मदन बशक्क ग्रां च सभनेँ थमां गरीब ऎ पर उसी चैक नेईँ मिलदा ऎ। ओह् बडा सिद्धा ते ईमानदार माह्नू ऎ। उसनै ओह् कार्ड गै नेईँ बनोआए दा जेह्डा सरकार गरीबी रेखा थमां थल्लै रौह्ने आह्ले लोकेँ दे बनोआंदी ऎ।उ'नेँ दी गै इस सुविधा दा फैदा थ्होँदा ऎ। पर, मदन इ'नेँ सब्भै गल्लेँ थमां अन्जान हा कीजे उन्नै इ'यै ज'नेइयेँ गल्लेँ आह्ली बक्खी ते कदेँ धेआन गै नेईँ दित्ता जां इ'यां आक्खी लैओ जे उसी कम्मै थमां कदेँ बे'ल गै नेईँ लग्गी ते लोकेँ जे लोकेँ च जाइयै ते उंदे कन्नै गल्ल-बात करी सकै।
        उपन्यासै मताबक इ'यां दूई योजना नरेगा ( National Rural Employment Guarantee Scheme ) जिसलै ग्रां च औंदी ऎ जिस दे तैह्त सौ दिन मजदूरी थ्होने दे बारे च मदन गी पता चलदा ऎ तां इ'न्ना खुश होँदा ऎ जे उसी किश बी सुझदा नेईँ ऎ। ओह्दी उम्मीँदेँ दी गुड्डी ऎसी शमानै पर चढन लगी पौँदी ऎ जे इथूं तगर उम्मीँद लाई बौह्न्दा ऎ जे हून उब्बी सरकारी ध्याडीदार बनने परैँत पेँशन नौकरी थमां गै सेवानिवृत होग। पर, उसी अखीर च उत्थुआ बी ना-उम्मीँदी गै हत्थ लगदी ऎ। इस योजना दे अंतर्गत जेह्डे बी कम्म ग्रां च ठेकेदार मुख्तयार सिँह शुरू करोआंदा उंदी सूची बी उस्सै आसेआ गै बनाई जंदी ऎ। ओह् मते ठेकेदार दे गै लोक न जेह्डे कदेँ मिट्टी कन्नै छोह्ते दे बी नेईँ हैन। ओह् सिर्फ ठेकेदार कन्नै रे'इयै बदमाशी गै करदे न।उ'नेँगी पैहेँ दी कोई परवाह नेईँ ऎ। ओह् मजदूरेँ दे पैहे कट्टियै गै अपने शुभचिँतकेँ गी दिँदे न। ठेकेदार जेह्डे बी मजदूरेँ गी ध्याडी उप्पर लांदा ऎ उ'नेँगी 70 रपेऽ दे स्हावे ध्याडी दिँदा ऎ।पर, सरकार आसेआ 100 रपेऽ ध्याडी इक मजदूर दी मुकरर कीती गेदी ऎ। मदन बी इस योजना दे तैह्त इक दिन मजदूरी करन जंदा ऎ पर उसी किश एह् गल्ल रास नेईँ औँदी कीजे इस कम्मै च इक ते रोज ध्याडी दे पैहे नेईँ मिलदे ते दूआ ओह् चैक दे रूपै च। इ'यां ओह्दे घरै दा गजारा नेईँ चली सकदा। उसी ते रोज ध्याडी लाने परैँत पैहे चाहिदे न जिस कन्नै ओह्दे घरै दा सरिस्ता चली सकै। इ'यां इक रोज मदन जिसलै ध्याडी लाई ते लैँदा ऎ पर ओह्दे घर उस दिन रुट्टी आस्तै मुश्कल होई जंदा ऎ। तरकालेँ सोद्धा-पत्तर आनने आस्तै मंगे मिस्त्री दे घरै 50 रपेऽ दोआर लेइयै आनदा ऎ तां करी ओह्दे घरै दा गजारा चलदा ऎ। बाद च जेह्डे मदन गी उस ध्याडी दे पैहे मिलदे न ओह् ओह्दे कोई कारी नेईँ औँदे कीजे ओह् 70 रपेऽ दा चैक, जिस आस्तै उसी बैँक च चैक जमा कराइयै ते मिलने हे। ओह् ऎ ओह्दे बस्स दा रोग नेईँ हा। कीजे ओह्दे आस्तै बी उसी बैँक च खाता खलाने आस्तै 40-50 रपेऽ दा खर्च करना पौना हा जिसकरी उन्नै इ'नेँ पैहेँ दे बारै च खेआल गै छोडी ओडेआ।
        मदन हर बेल्लै चौरे-पैह्‍र झूरेँ च फसेँ दा रौंह्दा ऎ। सोचदा ऎ उ'न्नै ते अपनी पूरी उमर ना-समझी च कड्ढी ओडी ऎ। ओह्दे ञ्यांने बी इ'यां गै पूरी उमर कड्ढगन? उसी इब्बी मनै च बेचैनी रौह्न्दी ऎ जे ओह् आपूं जे पढी नेईँ सकेआ, पर अपने ञ्यांनेँ गी ज़रूर गै पढाग। मदन ञ्यांनेँ दी पढाई आस्तै कदेँ बी पिच्छै नेईँ रौँह्दा। भामेँ इंदे आस्तै कुतूआं बी मदद की नेईँ लैनी पवै। उसदे ञ्यांनेँ बी बडे सेआने ते मेह्नती जेह्डे मां-बब्बै दी माली हालत कन्नै बाकफ हे। उ'ब्बी इस गल्लै गी धेआने च रक्खियै पढाई च शैल मेह्नत करदे न। मदन दे घर उसलै थ्होडी ज'नेईँ खुशी दी रिश्म लिश्कदी लब्भदी ऎ जिसलै ओह्दा बड्डा जागत कमल ( काम्बा ) पढाई च अब्बल औह्न लगदा ऎ ते इंजीनियरिँग दे दाखले आस्तै पेपर बी पास करी लैँदा ऎ। उसदे घर खुशी च फसाई लैँदा ऎ। जागतै नै पेपर ते पास करी लेआ पर इसदे दाखले आस्तै फीस कुतूआं औह्ग? उसी कोई बत्त नेईँ लब्भदी ते फ्ही इक बारी अपने शरीक भ्रा तरसेम कोल गै जंदा ऎ। तरसेम शुरू थमां गै मदन दे परोआरै दे दु'थड कट्टदा आवा दा ऎ। तरसेम फ्ही इक बारी ओह्दी मदाद करने च पिच्छै नेईँ रौँह्दा ऎ। मदन दा बड्डा जागत कमल जिसलै श्रीनगर इंजीनियरिँग दी पढाई आस्तै जंदा ऎ ओह् अपनी पढाई च कोई फर्क नेईँ पौह्न दिँदा। सगुआं पैह्ले थमां बी खूब दिलचस्पी कन्नै पढदा ऎ। पैह्ले समैस्टर च गै सभनेँ जागतेँ थमां अब्बल नम्बर लेइयै पास होँदा ऎ। जेह्डी उसी चैँता सता दी ही जे दूए समैस्टर च फीस कि'यां देनी ऎ? ओह्दी फीस दा जुगाड बी बनी जंदा ऎ। कमल गी अब्बल औह्ने पर सरकारी बजीफा बी मिलन लगी पौँदा ऎ। उंदे घरै च खुशी दी इक किरण लब्भना शुरु होई जंदी ऎ।हून कमल दी बी उम्मीँद जागी पौँदी ऎ जे उंदे दिन बी फिरी जागन।उज्जल भविक्ख लब्भन लगदा ऎ। इ'यां गै खीरै च उपन्यासकार दे शब्देँ च बी इयै जे " अजेँ हून शुरूआत होई ऎ।" लगदा ऎ जे इक नमां जुग बनग जिस च एह् परोआर खुशी-खुशी रौह्ग।
    उपन्यासै च विवेचत-वर्ग:-"हाशिये पर" उपन्यास गी समाजक-यर्थाथवादी उपन्यासेँ दी श्रेणी च रक्खेआ जाई सकदा ऎ। उपन्यासकार ने अज्जै दे दौर च वर्गेँ बश्कार होने आह्ली तनोतनी दा बखूबी कन्नै वर्णन कीते दा ऎ। इस समाजै च अजेँ बी मतेँ सारेँ ऎसे माह्नू हैन जेह्डे अपने फैदे आस्तै लोकेँ गी गुलाम गै बनाइयै रक्खना चाह्न्दे न। इत्थूं तगर जे अपने स्वार्थ लेई इंदा बजूद तगर खत्म करने च बी कोई नेईँ छोडदे। ओह् नित्त नमेँ हरबेँ कन्नै लोकेँ गी दबाइयै रखदे न।इस उपन्यास च दो वर्गेँ बश्कार गै टाकरा ऎ। एह् वर्ग न: 1. शोशक वर्ग, 2. शोशत वर्ग।
      1. शोशक वर्ग:-उपन्यासै च चित्रत शोशक वर्ग दे अंतर्गत जिमीँदार, ठेकेदार, मंत्री वर्ग वगैरा औंदे न जेह्डे जुरम बे-न्याई ज'नेह् हरबेँ बरतियै लोकेँ गी लुट्टे-धरूडै दे न।
         जिमीँदार वर्ग:- "हाशिये पर" उपन्यासै च जैलदार दयाराम इलाके दा सभनेँ थमां सौक्खा (अमीर) रुतबे आह्ला जिमीँदार ऎ। एह्दा ग्रां दे गरीब काम्मेँ उप्पर खासा दबदबा ऎ जेह्डे उंदे घर कम्म करदे न। एह् कम्म चाहे जिमीँदारी दा करदे न भामेँ घरै च काम्मेँ न। एह् उ'नेँ मजलूम काम्मेँ पर दब्बियै शोशन करदा ऎ।इत्थूं तगर जे अपने घर लग्गे दे काम्मेँ दे जागतेँ गी बी पढन नेईँ दिँदा ऎ। एह्दा इयै सोचना ऎ जे इंदे जागत पढी-लिखी गे तां उंदे घरेँ च कम्म करने आस्तै काम्मेँ नेईं लब्भगन। इ'यां गै जदूं उपन्यासै दा इक चरित्र शैलोराम दा जागत अठमीँ पास करी लैँदा ऎ तां ओह् जैलदार दयाराम गी जागतै दी नौकरी लोआने आस्तै आक्खदा ते उसदे तेबर गै बदली जंदे न। ओह्दा द'बकजन निकली जंदा ऎ ते आक्खदा ऎ," पढना-लिखना ते ठीक ऎ पर तेरा मुडा बी नौकरी करन लगुग ते ग्रां च झीरेँ दा कम्म कु'न करग? चल इत्थूं दा। लेई जा अपने मुडे गी बी। इसी अपने कन्नै कम्मै पर ला। जे इ'यां गै तुंदे जागत पढी-लिखियै नौकरियां करन लगे ते तां तौले गै ग्रां दे सारे काम्मी खत्म होई जाड.न।" ( सफा-29 ) उसी इयै डर लगी पौँदा ऎ जे जिसलै इंदे घरै च कोई पौह्ग तां ते काम्मेँ गै नेईँ लब्भड.न? जेह्डा इ'न्ना कम्म करदे न।
       ठेकेदार वर्ग:-इस उपन्यासै दा ठेकेदार वर्ग दा खुल्लियै शोशन करदा ऎ। उस कश ओह् सब्भै चालां हैन बरतने आस्तै जेह्दे कन्नै लोकेँ दा शोशन कीता जाई सकता ऎ।जि'यां उपन्यासै च ठेकेदार अपने मजदूरेँ थमां कम्म ते डट्टियै लैँदा ऎ पर उ'नेँगी उजरत पूरी नेईँ दिँदा ऎ। इस करी इ'नेँ लोकेँ दा गजारा बी बडा गै मुश्कल होँदा ऎ। उपन्यासै दा ठेकेदार मुख्तयार सिँह ते सरपंच गुलचैन सिँह दे अंदर भ्रश्टाचार दी वृति इ'न्नी प्रबल ऎ जे ओह् कुसै हद्दा तगर बी जाई सकदे न। इ'नेँगी इ'न्ना बी धेआन नेईँ रौँह्दा जे जिनेँ मजदूरेँ दे पैहे उप्पर एह् ऎश करदे न, उंदे ञ्यांनेँ गी एह् जुक्केँ आंगर चूस्सै दे न। उ'नेँ मजदूरेँ दे ञ्यांनेँ गी ओह् स्हूलतां नेईँ मिलदियां जेह्डियां ओह् चांह्दे न। जि'यां नरेगा योजना दे तैह्त सरकार मजदूरेँ दी ध्याडी 100 रपेऽ मुकरर करदी ऎ पर उ'नेँगी सौ रपेऽ मिलदी नेईँ ऎ।ठेकेदार सब्भै मजदूरेँ गी 70 रपेऽ दिँदा ऎ। इ'यां हर इक मजदूर थमां 30 रपेऽ कट्टी लैते जंदे न।एह् गल्ल मजदूरेँ गी बी पता ऎ पर बोलने दी हिम्मत कोई नेईँ करदा।सगुआं ठेकेदार अग्गै कम्म कराने आह्ला मेट रशपाल मजदूर उप्पर झूठा गै रोब पाइयै आक्खदा ऎ," सरकार द्वारा इक दिनै दी मजदूरी सत्तर रपेऽ तैह् होई ऎ। एह्दे कोला जादै मजदूरी कुसै गी बी नेईँ दित्ती जाई सकदी ते नरेगा योजना दे मैह्त कीते जाने आह्ले कम्मेँ च ते अस लिखा-पढी च जादै मजदूर दस्सियै बी जादै पैसे कड्ढियै तुसेँगी सौ रपेऽ धियाडी नेईँ देई सकदे कीजे एह्दे च तुंदी मजदूरी दा भुगतान बैँकेँ दे जरिये होना ऎ।"( सफा-73 ) मुख्तयार सिँह ते सरपंच गुलचैन सिँह ग्रां च औह्ने आह्ली कुसै बी सरकारी योजना दे तैह्त जेह्डे बी कम्म करोआंदे न उसदे ठेके कुसै होर गी लैन नेईं दिँदे, कीजे ग्रां च उंदा गै रसूक ऎ।इत्थूं तगर जे सरकार तगर उंदी पौंह्च ऎ। जिसकरी ग्रां दे लोक उंदे अग्गै बोलने दी जुरत नेईँ करदे। एह् ठेकेदार अपनी मनमर्जी गै करदे न जेह्डे ठेके लैँदे न, जेह्डे मनेआद थमां पैह्ले गै भज्जी-त्रुट्टी जंदे न।जि'यां,"डेढ साल पैह्ले गुलचैन सिँह न अपने ग्रां नैह्‍रै दी इक पुली बनोआई ही। ओह्दे च सीमेँट ते नां-मातर गै लाए दा हा। इसकरी डेढ सालेँ च गै पुली त्रुट्टी गेई। पुली दे बक्खियेँ आह्ली अट्ठ इंच उच्ची ब'न्नी ते कदुंएं दी घस्सी गेई दी ऎ। ( सफा-45 )
       मंत्री वर्ग:-नेता लोकेँ दा शुमार बी शोशक वर्ग च गै होँदा ऎ कीजे एह् लोक बी आम-लुकाई गी सुलझे दे ढंगै कन्नै मत्तू बनांदे न। भलोके लोक इंदी मिट्ठी-मिट्ठी गल्लेँ च पलचोई जंदे न। एह् मंत्री लोक गल्लेँ दा ऎसा मकडजाल बनांदे न जे लोक इस च फसी जंदे न। उ'नेँगी पता गै नेईँ लगदा जे एह् मंत्री लोक उ'नेँगी अपनी गल्लेँ दे जाल च फसा दे न जेह्डियां ओह् गल्लां करियै लोकेँ गी पलचांदे न दरअसल ओह इक छलावा ऎ, छडा लोकेँ गी पतेआने दा हरबा ऎ। ना गै उ'ने गल्लें गी पूरा करने दी उंदी कोई मंशा होँदी ऎ। भलोके लोक मंत्रियेँ दे झूठेँ कोल-करारेँ च फसी जंदे न, ओह् उंदे उप्पर पूरा भरोसा करन लगी पौँदे न, जे हून असेँगी इ'नेँ सब्भै किश देई ओडना ऎ पर जिसलै एह् सब्भ किश नेईँ मिलदा तां शोशत वर्ग दे मनेँ च इक खिँझ भरोचन लगी पौँदी ऎ। जि'यां जिसलै मदन गी पक्का कोठा बनाने आस्तै चैक नेईँ मिलदा ते उसदे मनै च केँईँ सुआल कुरबल-कुरबल करन लगी पौँदे न।सोचदा ऎ," अजेँ थोह्डा चिर पैह्ले गै ते मंत्री जी होरेँ आक्खेआ ऎ जे उंदे राज च कोई बी बगैर कोठे जां कच्चे कोठे च नेईँ रौह्ग।सारे कच्चे कोठे च रौह्ने आह्ले परिवारेँ गी पक्का कमरा बनाने आस्तै रपे दित्ते जाड.न। मेँ ते कुल्ली च गै रौह्ना। मेरी कुल्ली ते कच्चे कोठे कोला बी नफिट्ट ऎ।" ( सफा-54 ) जिनेँगी पक्के कमरे दा घर बनाने आह्ली योजना च चैक मिलदे न ओह् सब्भै मदन थमां थोह्डे बेह्तर गै होँदे न।
       शोशत वर्ग:-शोशत वर्ग ओह् वर्ग जेह्डा इस उप्पर होने आह्ले जुरम बे-न्याई गी कुदरत दी मार ते भागेँ दा अंश समझियै अपनी झोल्ली च पाई लैँदा ऎ।"हाशिये पर" उपन्यासै च इस वर्ग दे अंतर्गत मजदूर ते काम्मेँ औँदे न जेह्डे अपने हाकमेँ दे इशारेँ पर कठपुतली आह्ला लेखा नचदे रौँह्दे न। एह् इस गल्ल थमां अंजान न जे शोशक वर्ग गी सिनकू आह्ला लेखा लग्गे दा ऎ जि'न्नै इ'नेँगी अंदरोँ-अंदरी भुग्गा करी ओडेदा ऎ।
मजदूर ते काम्मेँ:-इस उपन्यासै च मजदूर ते काम्मेँ दिन-काट्टी गै करा दे न इ'नेँगी ओह् आह्ले हक्क-हकूक नेईँ मिलदे जेह्डे इक आम आदमी गी मिलने चाहिदे न। जि'यां उपन्यासै मताबक सन् 1971ई. गी जिसलै सरकार आसेआ काम्मी-करसानेँ गी जेह्डे जिमीँदारेँ दे घर राही-बाही दा कम्म करदे हे उ'नेँगी जिमीँ दे पट्टे दित्ते गे हे तां तरखान, लोहार ते झीर-कमेहार बगैरा मते सारेँ काम्मियेँ गी पट्टे नेईँ हे मिले कीजे एह् जमीनेँ दी राही-बाही नेईँ हे करदे बशक्क खेतरेँ च कम्म करने आह्ले थमां नखिँद्द समझेआ जंदा ऎ। मदन दा बब्ब सरदारी लाल ग्रां दा मन्ने दा काम्मी पर जमीनेँ दे पट्टे नेईँ मिलदे कीजे उन्नै सारी उमर खेतरेँ च कम्म करने आह्ले काम्मी-करसानेँ गी पानी ते रुट्टी गै बनाइयै खलाई ऎ। उसी म्हेशां इस गल्लै दा अफसोस रौँह्दा ऎ," अस बी खेतरै च कम्म करदे रेह् आं पर फरक सिरफ इ'न्ना गै हा जे असेँ अपने हत्थै च दराटी निही पकडी। दराटी आह्ले ते हल बाह्ने आह्लेँ हर करसानेँ गी पानी पलेआंदे हे। व्याहेँ-कारजेँ च कम्म करदे हे। इब्बी सरकार दा कोई न्यांऽ नेईं ते इक ग्रां च इक गी जमीन दित्ती ते इक गी किश बी नेईँ।" (सफा- 94)
        इस उपन्यासै च लोकराज च बी सुआर्थी सुआतम आह्ले लोक अपना रुतबा बनाई रखने आस्तै गरीब-गुरबेँ गी अपनी मर्जी कन्नै जीन बी नेईँ दिँदे।इत्थूं तगर जे एह् लोक इंदा कम्म जां इंदे आक्खे मताबक नेईँ चलन तां कुतै-ना-कुतै ऎसी मार देई जंदे न जे पूरी उमर इ'नेँगी भुगतना पेई जंदा ऎ। उपन्यासकार मताबक जिसलै कच्चे कोठे दे थाह्‍रै पक्के कोठे बनाई देने आह्ली योजना सरकार बजूद च आनदी ऎ तां फिमू ते बलदेव उपन्यासै दे पात्तरेँ दे नां उस सूची च शामल नेईं कीते जंदे कीजे इ'नेँ, ठेकेदार गुलचैन सिँह दे आक्खने मताबक चुनांऽ च बोट नेईँ हे पाए। जि'यां," फिमू ते बलदेव दा नां गरीबी रेखा कोला थल्लै रौह्ने आह्ले परिवारेँ दी सूची च इसकरी नेईँ आया कीजे इ'नेँ सरपंच गुलचैन सिँह दे आक्खने उप्पर बी पिच्छले चुनांए च बोट दूए उम्मीँदवार गी दित्ते हे। (सफा- 108)
       उपन्यासै च संघर्श दे कारण:-उपन्यासै च संघर्श दे मूल कारण पात्तरेँ दी अनपढता ते उंदी पसमांदी आर्थक स्थिति गै ऎ। जिस कारण लोकेँ गी सैह्कदे-छडकदे दुक्ख-कसाले जरदे होई दिनै गी धक्का देआ दे न। रसूक आह्ले लोक इ'नेँगी कुतै सूखै दा साह् बी नेईँ लैन दिँदे। ओह् हर इक चाल ते अपनी शैतानी सूझबूझ कन्नै, केईँ बारी लताडियै, ते केँईँ बारी मिट्ठी-मिट्ठी गल्लेँ च फसाई लैँदे न। पर जिसलै अनपढ लोकेँ गी लगदा ऎ जे हून इ'नेँ चालबाजेँ अग्गै इंदी कोई पेश नेईँ चलन लगी तां इंदा बरोघ करने दी बजाए अपने भागेँ दी गै दोश दिँदे होई सबर गी गले लाई लैँदे न। जि'यां मदन गी चैक नेईँ मिलने पर सबर गै करना पौँदा ऎ ते सोचदा ऎ," मेरे कोला पिच्छले जनम पता नेईँ केह्डे कुतै माडे कर्म होए दे न, जेहडा भगवान साढे पर नाराज ऎ। जौह्ले ओह् देग, औह्लै गै मिलना। जिसलै ओह् साढा पक्का घर बनाग, उसलै गै घर बनना ऎ।" (सफा -61)
एह् लोक पढे-लिखे दे नेईँ हैन जिसकरी कुसै बी चाल्ली दी सरकारी योजना दा इ'नेँगी कोई लाऽ नेईँ होँदा। इ'यां गै सरदारी लाल इक मेह्नती काम्मा ऎ ते पर अनपढ होने करी उसी ओह् दाबपेच नेईँ औँदे उ'ब्बी अपने नां दी गरदौरी मिसलेँ पर चढाई लैँदा जेह्दे कन्नै उसी बी जिमीँ दा पट्टा मिलदा। सरदारी लाल आंपू ते अनपढ हा उ'न्न अपने जागत मदन गी बी नेईँ पढाया। सगुआं उस्सी बी उयै कम्म सखाई ओडदा ऎ जेह्डा आंपू करदा हा। इक बारी जैलदार दयाराम आसेआ शाबाशी दिँदा ऎ। उपन्यासै अनुसार," जैलदार दयाराम कोला शाबाशी सुनियै सरदारी लाल ते मदन दी कोई हद्द नेईँ रेही। सरदारी लाल दी छाती फुल्लियै चैडी होई गेई। जैलदार दयाराम कोला शाबाशी कुसै बिरले काम्मी-कम्मे दी गै मिलदी ऎ उब्बी उसलै जिसलै जैलदार बडा खुश होयै।" (सफा -28) लगदा ऎ जे कदेँ कुसै ने इंदे कम्मै दी कदर गै नेईँ पाई जिसकरी सरदारी लाल किश मती गै उम्मीँद लाई लैँदा ऎ। लोकेँ दी अनपढता कारण गै इंदी आर्थक स्थिति बडी गै माडी ऎ।
      निश्कर्श:-मुकदी गल्ल एह् ऎ जे हर इक साहित्यकार अपने जुगै थमां प्रभावत होँदा ऎ।ओह् उस बेल्ले दा परिस्थितियेँ दा गुलाम नेईँ होँदा ऎ।सगुआं ओह् उ'नेँ चंगी-माडी परिस्थितियेँ दा नचोड कड्ढियै, उस च उ'नेँ हालातेँ गी बदलनेँ गी समर्थ बी रखदा ऎ। इ'यां गै "हाशिये पर" उपन्यासै दे उपन्यासकार शैलेन्द्र सिँह होर अपनी अभिव्यक्ति दे आधार पर मनुक्खी हिरदेँ गी छूनेँ च सफल होए दे न। इ'नेँ इ'न्नी मसरुफियत, हर बेल्लै हाजर ते खडुत्त रौह्ने आह्ली नौकरी दे बाबजूद, अपनी मां बोल्ली च उपन्यास रचियै इक सराह्नेजोग कम्म कीते दा ऎ। एह् उ'नेँ लखारियेँ आस्तै इक मार्गदर्शन बी ऎ जे भामेँ जिन्नी मर्जी मसरुफियत की नेईँ होवै फ्ही बी समां कड्ढियै भाशा दी सेवा कीती जाई सकदी ऎ।अग्गै बी डोगरी भाशा दे पाठक इंदे थमां इयै उम्मीँद करड.न जे इयै ज'नेह् जीवंत विशेँ पर उ'नेँगी अग्गै बी पढने लेई बिना बकफे किश-ना-किश मिलदा गै र'वै। शैलेन्द्र सिँह होरेँ गी मेरी तरफै इयै शुभकामनां न जे एह् अपनी नौकरी ते साहित्य खेतरै च उच्चकोटि पर विराजमान होन।
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डॉ . चंचल भसीन
लैक्चरर डोगरी

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